Mobiliteit en verkeersveiligheid

Hoog tijd voor een kwalitatieve en veilige mobiliteitsmix

Voor Groen zijn fietsers, voetgangers en auto’s volwaardige partners in het verkeer. Daarom moeten ze over
dezelfde faciliteiten kunnen beschikken voor comfort en veiligheid.

Nu: Traag beleid voor trage mobiliteit

Er wordt door het huidige bestuur een inspanning gedaan, maar onzorgvuldig, willekeurig en weinig ambitieus.

  • Af en toe komt er in Stekene een fietspad bij, maar in de meeste gevallen gaat het om fietssuggestiestroken die een vals veiligheidsgevoel geven.
  • De heraanleg van de N403, vooral in kader van een veilig fietsbeleid sleept tergend lang aan. Er zijn nu gelukkig  oplossingen in zicht. Hopelijk wordt daarna ook de as Sint-Gillis-Moerbeke aangepakt.
  • Het ‘nieuwe’ mobiliteitsplan van Stekene bevat niet eens een apart hoofdstuk over fietsbeleid; burgers betrekken bij het mobiliteitsbeleid staat op een halve A4-pagina.
  • Bij de trotse opening van de Kerkstraat was men ‘vergeten’ in de Heistraat een oplossing te zoeken voor het  fietsverkeer richting centrum. In de Kerkstraat wordt bovendien nu veel te hard hard gereden.
  • De voorbije legislatuur werd door het bestuur geen enkele trage weg heropend. Nochtans zijn trage wegen vaak dé oplossing om je op een veilige manier te verplaatsen door de gemeente.
  • Stekene kan meer doen om het openbaar vervoer te optimaliseren. Het liet een kans liggen voor een directe busverbinding naar Lokeren, waar je een rechtstreekse trein naar Brussel kan nemen.

Groen heeft wél heel veel mobiliteitsambities

  • Groen wil voor iedereen de veiligheid aan de scholen verhogen door schoolstraten te organiseren.
  • De dorpskernen moeten overal in Stekene autoluw worden, met een masterplan over mobiliteit, open ruimte, groen en bebouwing voor Stekene centrum.
  • Groen maakte deze zomer een fietsplan voor heel Stekene: het beleid moet hoogdringend inzetten om het voor wandelaars en fietsers veel veiliger te maken. Over drie jaar maken we een nieuw plan hopelijk zijn dan heel veel zaken die we nu aankaarten opgelost.
  • Groen wil dat het onderhoud van bestaande fiets-en voetpaden professioneel gebeurt en dat signalisatie voor trage weggebruikers verbetert. Verder willen we ook meer openbare oplaadpunten.
  • Wij willen volop inzetten op het openen en herkenbaar maken van alle nuttige trage wegen en het erkennen van de grote fietsassen.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren